Svømning er vejen frem for gravide

Optimering
badedragt gravid

Post Tags

ss22

Motion og graviditet kan virkelig være svært at få til at hænge sammen. Man bliver forpustet af blot at gå op ad trappen, og man føler sig måske heller ikke så sexet som man har gjort i et par tights i fitnesscenteret.

Derfor er svømning den oplagte sportsgren for gravide. Man skal blot hoppe i badedragten, og så kan man hoppe i vandet, der gemmer ens former lidt væk fra andres blikke. Derudover er vandsport genialt, når man er gravid, fordi man selv kan styre, hvor hårdt det skal være. Vandet giver en vis modstand, men man føler sig samtidig let og flydende, hvilket kan være en ganske rar, meditativ følelse, til gavn for både dig selv og fosteret i maven.

Det skal siges, at svømning helt generelt er rigtig godt for mange ting, så hvis du for eksempel har døjet med svage led eller er ved at genoptræne efter en skade, er svømning også en oplagt disciplin. Hvis du vil i gang med svømning kan du finde alle mulige typer badedragter på badedragt.dk.

Forskellige svømmeteknikker under graviditet

Svømning øger blodcirkulationen og din kondition, samtidig med at dine led spares, men som gravid passer din gamle smarte badedragt måske ikke til dine nye former, så her skal du anskaffe dig en graviditetsbadedragt. Denne type badedragt er lavet til gravide, så komfort og pasform følger din krop. Hvis du vil have mere information om graviditetsbadedragtens fordele kan du læse mere om det her: https://www.badedragt.dk/badedragt-til-gravide/.

Når du har fundet den helt rigtige badedragt, er du klar til at begive dig ud, hvor du ikke kan bunde, i bogstaveligste forstand. Men er der regler for, hvordan du kan svømme, når du er gravid?

Ja, det varierer faktisk alt efter, hvor langt henne du er i din graviditet.

I begyndelsen af din graviditet kan du roligt svømme som du plejer. Rygsvømning, crawl, brystsvømning og så videre. Når du kommer længere hen bør du dog undgå rygcrawl, da babyens vægt vil trykke på blodårene i din mave. Derudover gælder hovedreglen, som den gør i alle typer sport, at du skal lytte til din krop. Hvis du får det dårligt af at svømme crawl, skal du stoppe eksempelvis stoppe med det og skifte stil.

Stræk ud og undgå overanstrengelse

Du skal altid passe på ikke at overanstrenge dig, og så skal der drikkes en masse vand. Svømning er jo en særlig disciplin, idet du ikke mærker, at du sveder, men man forbrænder ganske meget i bassinet, så husk væske under træningen. Som hovedregel skal du holde dit hjerteslag på under 140 i minuttet.

Som en sidste ting, skal du huske at strække ud, så musklerne får ilt. På den måde undgår du ømhed og stive lemmer.

Med en god badedragt og den rigtige svømmeteknik når du langt og kan holde en smuk figur under hele graviditeten. Du kan oven i købet svømme helt, indtil du føder, så det er aldrig for sent at komme i gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *