Top 5 ting du skal overveje før du åbner en butik

Forretning
din egen butik

Post Tags

ss22

Når du overvejer at starte ny butik er der flere aspekter du skal overveje før du begynder dit iværksættereventyr. Generelt er der mange forholdsregler, du bør tage hensyn til. Ingen bør undervurderes, men i følgende tekst vil vi redegøre for nogle af de forhold, som vi mener, der er særligt vigtige for en butiksejer. Om butiksplatformen bygger på internethandel, eller du ønsker en fysisk butik, gør som udgangspunkt ingen forskel. Dog vil der være en række praktiske forhold, som synes mere relevante i den ene situation frem for den anden.

1) Din målgruppe

Som en af grundelementerne for en velorganiseret virksomhedsdrift er det vigtigt at fastsætte hvilken målgruppe du henvender dig til med dine produkter. Denne skal nemlig være grundlaget for bl.a. den markedsføring du skal benytte, når du søger opmærksomhed ude i markedet. Uden en konkret målgruppe at orientere din drift imod vil du spilde både resurser og arbejdskraft, som ellers kunne være effektivt andetsteds. For inspiration til din markedsføringsstrategi kan du finde information og tilbud på valeur.dk.

2) Et nemt styresystem

En anden grundpille, der bør tages til overvejelse før du starter din butik, er hvordan du vil varetage virksomhedens IT-system. En butik har normalt mange kunder dagligt, og det vil derfor gøre driften både nemmere og mere fejlfri, hvis du anskaffer dig et automatisk styresystem, der kan håndtere den jævne kundekontakt. Ved at vælge et IT-system, der kan snakke sammen med hele virksomheden arbejdsgang, forenkles og overskueliggøres virksomheden, så du har mulighed for at koncentrere dig om de mere uforudsigelige problemstillinger. For mere specifik information, se her.

3) Finansiering

For enhver virksomhedsdannelse kræves der finansiering. Hvis du ikke har et varelager, kan du ikke lave omsætning, og uden nogen startkapital bliver det ikke nemt at få noget varelager. Før du starter din butik, er det derfor vigtigt, at du har klarhed over hvordan du vil finansiere dit varelager. Denne finansiering kan komme gennem både udlån eller privat indskud, men lige meget hvordan du skaffer den, er den altafgørende for at du overhovedet kan komme i gang.

4) Skatteforhold

Mange nye iværksættere er i tidernes løb blevet forhindret i at fortsætte deres virksomhedsdrift, fordi de ikke har haft styr på reglerne om SKAT og moms. Generelt kan denne uheldige situation forebygges ved at du benytter et af internettets mange veludviklede bogføringssystemer. Herigennem fås et nemt og forståeligt overblik over regler og indbetalingsfrister, og du kan med denne vejledning uproblematisk håndtere disse ellers uigennemskuelige forhold.

5) Personligt engagement

Til sidst vil vi råde dig til at kontrollere med dig selv, om du er 100 % parat til at starte din egen butik. At være selvstændig kræver uendelige mængder af energi, og foruden disse bliver det svært at få den ønskede gennemslagskraft, lige meget hvilken branche du tilslutter dig. Denne overvejelse kan foretages på mange måder, men generelt må du overveje om du har den fornødne tid, og hvorvidt du er parat til at prioritere virksomheden over mange af dine tidligere beskæftigelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *