Sådan kommer du tilbage til hverdagen efter at have mistet

andre
Mand med blomster

Post Tags

ss22

At miste en der står der nær til døden, vil højest sandsynligt være en af de største kriser du kommer til at gennemgå i livet. Dødsfald er forskellige og sorgen kan være forskellig, men når der er sorg, er det fordi man har elsket og nu ikke længere kan komme af med denne kærlighed. At miste betyder også store omvæltninger i eget liv og måde at leve livet på. For at komme helskindet ud på den anden side og tilbage til hverdagen, er der nogle faser man må igennem for at komme tilbage. Disse handler overordnet om det praktiske, sorgen, bearbejdelsen og det at komme tilbage til hverdagen. Alt dette kan du læse mere om nedenfor.

Gravsten på kirkegård

Praktik og sorg

Når man mister en nær relation, vil der typisk være en masse ting at tage sig af i starten. De første uger og måneder efter dødsfaldet kan det praktiske ligefrem overskygge sorgen og tage over. Det praktiske er noget der skal ordnes og man ikke kan komme udenom, uanset hvor knust man er. Er overskuddet i bund kan man få hjælp fra forskellige kanter, evt. fra andet familie og venner, men også fra professionelle. Bedemanden vil fx hjælpe med alt det praktiske omkring begravelse eller bisættelse. Derudover kan det være at der er et dødsbo der skal tømmes, hvilket man også kan få nogle til at hjælpe med. Der findes firmaer der har specialiseret sig i at tømme dødsboer helt eller delvist og du får penge for de værdier der måtte være når de tømmer. Du kan blot gå online og søge i dit lokalområde. Bor du eksempelvis i København, kan du gå online via din telefon eller computer og skrive rydning af dødsbo København i søgefeltet, hvorefter du vil finde frem til relevante firmaer.

Stearinlys i hænder

At afslutte og komme videre

Når der er styr på det praktiske, boet er gjort op og sagen lukket ned i skifteretten er det her der senest må fokuseres på sorgen, hvis der ikke har været overskud til det før. Giv dig selv tid til at sørge; være ked af det, vred eller andet. Tal med venner og familie om sorgen og forcer den ikke. Ved behov kan du ligeledes søge forskellige former for terapi, fx samtaleterapi ved psykolog eller enden fordybelse. Nogle har fx god effekt af yoga og mindfulness til at få styr på tankerne. Du kan finde tøj til yoga via yogatips.dk. Meningen med at fokusere på sorgen er at bearbejde den og forsøge at komme videre. Sorgen forsvinder ikke med det samme og kan vende tilbage igennem hele livet i forskellige afskygninger, men det handler om at få placeret den et sted i dig, hvor den ikke styrer dit liv.

Tilbage til hverdagen, men en ny hverdag

Når man syntes at have styr på sorgen, er det ved at være tid til at forsøge at komme tilbage til hverdagen. Når man har gennemgået en livskrise, har man også udviklet sig som person, og man må erkende at man ikke er den samme som inden krisen indtræf. Det betyder også, at selvom du vender tilbage til hverdagen, så er det ikke sikkert, at hverdagen er den samme som før. Nogle må skifte job fordi de ikke længere føler de passer ind i den verden de er i, mens andre godt kan vende tilbage, men blot føler sig anderledes. Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert, men det at miste vil, alt andet lige, ændre os og gøre os til en ny version. Det er ikke nødvendigvis negativt ment, men det kan være en svær erkendelse at man ikke er den samme og at hverdagen er anderledes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *